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Document de travail
E. DARGAUD ; I. JELOVAC ; Centre National de la Recherche Scientifique. (C.N.R.S.). Groupe d'Analyse et de Théorie Economique. (G.A.T.E.). Ecully. FRA | Ecully : Groupe d'Analyse et de Théorie Economique | 2022Telemedicine is often put forward as a solution to medical deserts. Recently, telemedicine has allowed to limit physical contacts during a pandemic. We analyze within a theoretical model the setting of physicians' fees in the presence of distant[...]Document de travail
E.R. BERNDT ; R.M. CONTI ; S.J. MURPHI ; National Bureau of Economic Research. (N.B.E.R.). Cambridge CA. USA | Cambridge : N.B.E.R. | 2017Since the 1984 passage of the Waxman-Hatch Act, generic prescription drugs have become central to disease treatment and generic drug entry and price competition has been vigorous in the U.S. Nonetheless, recent policy concern has focused on pote[...]Ouvrage
I. ADENOT, Editeur commercial ; Conseil National de l'Ordre des Pharmaciens. (C.N.O.P.). Paris. FRA, Editeur commercial | Paris : C.N.O.P. | 2014Ce document sur la pharmacie d'officine en France fait suite à la parution du rapport de l'Inspection générale des finances sur les professions réglementées. Il revient sur le monopole pharmaceutique, qui est une mission de service publique au s[...]Ouvrage
En février 2013, l'Autorité de la concurrence a pris l'initiative de lancer une vaste enquête sectorielle afin d'examiner la distribution en ville du médicament à usage humain. Après avoir interrogé les acteurs du secteur et avoir analysé en pro[...]Ouvrage
Le médicament constitue le deuxième poste des dépenses de santé en France, soit 35 milliards d'euros environ, en 2011, la France se classant au 5ème rang mondial en termes de consommation individuelle moyenne. C'est pourquoi, eu égard au poids é[...]Document de travail
M. HERRMANN ; B. NKUIYA ; A.R. DUSSAULT ; Center for Research on the economics of the Environment ; Agri-food ; Transports and Energy. (C.R.E.A.T.E.). Québec. CAN | Québec : C.R.E.A.T.E. | 2013We analyze a monopolist's incentive to innovate a new antibiotic which is connected to the same pool of antibiotic treatment efficacy as is another drug produced by a generic industry. We outline the differences of antibiotic use under market co[...]Document de travail
G. DIONNE ; N. FOMBARON ; N. DOHERTY ; Université Laval. Centre Interuniversitaire sur le Risque - les Politiques Economiques et l'Emploi. (C.I.R.P.E.E.). Québec. QC. CAN | Laval : C.I.R.P.E.E. | 2012This survey presents some of the more significant results in the literature on adverse selection in insurance markets. Sections 1 and 2 introduce the subject and Section 3 discusses the monopoly model developed by Stiglitz (1977) for the case of[...]Document de travail
E.R. BERNDT ; T.G. McGUIRE ; J.P. NEWHOUSE ; National Bureau of Economic Research. (N.B.E.R.). Cambridge CA. USA | Cambridge : N.B.E.R. | 2011The pricing of medical products and services in the U.S. is notoriously complex. In health care, supply prices (those received by the manufacturer) are distinct from demand prices (those paid by the patient) due to health insurance. The insurer,[...]Diplomes
J.B. FOLCO ; Université de Grenoble 1. Faculté de Pharmacie. Grenoble. FRA | Grenoble : Université de Grenoble 1 | 2011La profonde modification du système de distribution depuis l'explosion des hypermarchés en France a entraîné une modification du réseau des pharmacies françaises. Les dérives de la loi de répartition ont permis la création de pharmacies atypique[...]Document de travail
K. BREKKE ; L. SICILIANI ; O.R. STRAUME ; CESIFO. Münich. DEU | Rochester : Social Science Electronic Publishing | 2009We analyse the effect of competition on quality in hospital markets with regulated prices, considering both the effect of (i) introducing competition (monopoly versus competition) and (ii) increasing competition through lower transportation cost[...]Document de travail
K. FONG ; M. SCHWARZ ; National Bureau of Economic Research. (N.B.E.R.). Cambridge CA. USA | Cambridge : N.B.E.R. | 2009This paper applies ideas from mechanism design to model procurement of prescription drugs. We present a mechanism for government-funded market-driven drug procurement that achieves very close to full static efficiency - all members have access t[...]Article
Après expiration des brevets qui les protègent, les spécialités pharmaceutiques passent dans le domaine public. Les molécules peuvent alors être produites par d'autres entreprises pharmaceutiques. Ces copies conformes sont appelées « médicaments[...]Article
Surconsommation de médicaments dans les pays riches, pénurie de médicaments dans les pays pauvres : deux situations problématiques dont on impute pour partie la responsabilité à l’industrie pharmaceutique. Si les pouvoirs publics ont déclaré vou[...]Ouvrage
R. ROCHEFORT ; Centre de Recherche pour l'Etude et l'observation des Conditions de Vie. (C.R.E.D.O.C.). Paris. FRA | Paris : C.R.E.D.O.C. | 2008Ce rapport est organisé en trois parties. La première indique sur quels principes on doit poser les rapports de la ville et du commerce. La deuxième partie fait le point sur des questions prioritaires auxquelles il est important d'apporter des r[...]Ouvrage
S. VOGLER ; D. ARTS ; C. HABL ; Osterreichisches Bundesinstitut für Gesundheitswesen. (O.B.I.G.). Vienne. AUT | Vienne : O.B.I.G. | 2008In the last few years, deregulation of public services has taken place in several Member States of the European Union. One of the sectors targeted is health care, and, among others, the pharmacy business. Pharmacy is, by tradition a strictly reg[...]